vineri, 4 martie 2011

REGULAMENTUL (UE) NR. 1233/2010 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI

 
REGULAMENTUL (UE) NR. 1233/2010 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI
din 15 decembrie 2010
de modificare a Regulamentului (CE) nr. 663/2009 de stabilire a unui program de ajutor pentru redresare economică prin acordarea de asistență financiară comunitară pentru proiecte în domeniul energiei


 
              PARLAMENTUL EUROPEAN ȘI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, în special articolul 194 alineatul (1) litera (c),
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
după transmiterea proiectului de act legislativ parlamentelor naționale,
având în vedere avizul Comitetului Economic și Social European ( 1 ),
după consultarea Comitetului Regiunilor,
hotărând în conformitate cu procedura legislativă ordinară ( 2 ),
întrucât:
(1) Regulamentul (CE) nr. 663/2009 al Parlamentului European și al Consiliului ( 3 ) a instituit Programul energetic european pentru redresare (PEER) pentru a sprijini redresarea economică prin acordarea unui pachet financiar în valoare de 3,98 miliarde EUR pentru 2009 și 2010.
(2) Prezentul regulament nu ar trebui să aducă atingere scopului de a acorda o sumă cât mai mare posibil din pachetul financiar în valoare de 3,98 miliarde EUR până la sfârșitul lui 2010 pentru subprogramele menționate la capitolul II din Regulamentul (CE) nr. 663/2009. Cu toate acestea, s-a stabilit că o parte din această sumă nu va fi angajată în temeiul subprogramelor respective.
(3) În spiritul strategiei Europa 2020 pentru creștere economică durabilă și locuri de muncă și în concordanță cu pachetul UE pentru climă și energie și cu planul de acțiune pentru eficiență energetică 2006, dezvoltarea de noi surse de energie regenerabile și promovarea eficienței energetice ar contribui la o creștere ecologică, la construirea unei economii competitive și durabile și la combaterea schimbărilor climatice. Sprijinind aceste politici, Uniunea va crea noi locuri de muncă și noi oportunități pe o piață mai ecologică, susținându-se astfel dezvoltarea unei economii competitive, sigure și durabile. Cooperarea între diversele niveluri de guvernare (guvernanța pe mai multe niveluri) este esențială în acest context
 
(4) Asigurarea unor stimulente financiare suplimentare constituie un element esențial pentru înlăturarea obstacolelor pe care le reprezintă nivelul ridicat al costurilor inițiale și pentru încurajarea progreselor în domeniul energiei durabile. Ar trebui așadar creată o facilitate de finanțare („facilitatea”) special destinată utilizării fondurilor menționate la capitolul II din Regulamentul (CE) nr. 663/2009 care nu pot fi angajate până la sfârșitul lui 2010. Crearea facilității ar trebui luată în considerare în contextul inițiativei de finanțare a energiei durabile propuse de Comisie. Această facilitate ar trebui să sprijine dezvoltarea unor proiecte rentabile în materie de eficiență energetică și de energie din surse regenerabile și să înlesnească finanțarea programelor de investiții în eficiență energetică și energie din surse regenerabile de către autoritățile publice locale, regionale și naționale, în special în mediul urban. În cadrul acestui proces, ar trebui acordată atenție sinergiilor cu alte resurse financiare disponibile în statele membre, precum fondurile structurale și de coeziune, facilitatea de asistență europeană pentru energie locală (ELENA) și fondul european de dezvoltare regională în temeiul Regulamentului (CE) nr. 397/2009 ( 4 ), pentru a se evita suprapunerea cu alte instrumente financiare.
(5) Sprijinirea investițiilor în materie de energie durabilă poate fi foarte eficace și benefică atunci când este orientată la nivel local. Cu toate acestea, în cazuri justificate în mod corespunzător, poate fi mai eficientă o orientare la nivel național, de exemplu din motive ce țin de existența sau funcționarea structurilor administrative competente.
(6) Pentru a maximiza impactul pe termen scurt al fondurilor Uniunii, facilitatea ar trebui să fie gestionată de unul sau mai mulți intermediari financiari, precum instituțiile financiare internaționale. Selecția acestor intermediari financiari ar trebui să se facă pe baza capacității demonstrate a acestora de a utiliza fondurile în modul cel mai eficient și util, cu obiectivul de a crește participarea, cât mai curând posibil, a altor investitori publici și privați și de a obține un efect de levier maxim între fondurile Uniunii și investițiile totale, pentru ca aceste investiții să fie semnificative la nivelul Uniunii. Cu toate acestea, în contextul unor crize financiare și economice cu un impact negativ deosebit asupra situației financiare a autorităților locale și regionale, ar trebui garantat faptul că situația bugetară dificilă a autorităților respective nu le împiedică să poată accesa fondurile.

(8) Criteriile stabilite în Regulamentul (CE) nr. 663/2009 ar trebui să se aplice în ceea ce privește selectarea și eligibilitatea proiectelor finanțate în cadrul facilității. Echilibrul geografic dintre proiecte ar trebui și el considerat un element esențial pentru a se asigura impactul prezentului regulament asupra redresării economice peste tot în Uniune și ca o recunoaștere a faptului că în anumite state membre au existat proiecte care ori nu au fost finanțate, ori au fost finanțate doar parțial în temeiul capitolului II din Regulamentul (CE) nr. 663/2009.
(9) Având în vedere impactul economic necesar pe termen scurt al prezentului regulament, intervalul dintre data primirii unei cereri privind un proiect și decizia finală în această privință nu ar trebui să fie mai lung de șase luni.
(10) Angajamentele juridice individuale de aplicare a angajamentelor bugetare menționate la capitolul II ar trebui realizate până la 31 martie 2011.
(11) Facilitatea nu ar trebui să reprezinte un precedent în ceea ce privește utilizarea bugetului general al Uniunii și posibile măsuri viitoare de finanțare, inclusiv în sectorul energetic, ci ar trebui să fie considerat mai degrabă o măsură excepțională adoptată în timpul unei situații economice dificile.
(12) Dată fiind necesitatea urgentă de a soluționa criza economică, cheltuielile efectuate conform capitolului II din Regulamentul (CE) nr. 663/2009 ar trebui să fie eligibile începând cu 13 iulie 2009, deoarece numeroși solicitanți au cerut eligibilitatea cheltuielilor de la data depunerii cererilor de subvenționare, în conformitate cu articolul 112 din Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1605/2002 al Consiliului din 25 iunie 2002 privind regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Comunităților Europene ( 1 ) („regulamentul financiar”). Cheltuielile efectuate conform capitolului IIa ar trebui să fie eligibile începând cu 1 ianuarie 2011.

ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
Articolul 1 Modificări ale Regulamentului (CE) nr. 663/2009 Regulamentul (CE) nr. 663/2009 se modifică după cum urmează:
1. La articolul 1 se adaugă următorul paragraf, după cum urmează:
„Prezentul regulament prevede crearea unei facilități de finanțare (denumită în continuare «facilitatea») destinată să sprijine inițiative în materie de eficiență energetică și de energie din surse regenerabile.”
2. Articolul 3 se modifică după cum urmează:
(a) Alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text:
„(2) Angajamentele juridice individuale în temeiul capitolului II de aplicare a angajamentelor bugetare asumate în 2009 și 2010 se realizează până la 31 decembrie 2010. Angajamentele juridice individuale în temeiul capitolului IIa se realizează până la 31 martie 2011.”

„(3) Intermediarii financiari descriși în anexa II depun efortul de a aloca toate fondurile provenind din contribuția Uniunii disponibile în cadrul facilității unor proiecte de investiții și asistenței tehnice pentru proiecte în materie de eficiență energetică și de energie din surse regenerabile până la 31 martie 2014. Nu se alocă fonduri din contribuția Uniunii după data respectivă. Toate fondurile provenind din contribuția Uniunii ce nu au fost alocate de intermediarii financiari până la 31 martie 2014 sunt returnate la bugetul general al Uniunii. Fondurile provenind din contribuția Uniunii alocate unor proiecte de investiții sunt investite pentru o anumită perioadă de timp care nu poate depăși data de 31 martie 2034. Uniunea are dreptul la venituri provenind din investiția sa în facilitate pe toată durata de viață a facilității, proporțional cu contribuția sa la facilitate și în conformitate cu drepturile sale de acționar.”
3. Se introduce următorul capitol: „CAPITOLUL IIa FACILITATEA DE FINANȚARE Articolul 21a Fonduri care nu pot fi angajate în temeiul capitolului II (1) În conformitate cu articolul 3 alineatul (2), fondurile care nu pot face obiectul unor angajamente juridice individuale în temeiul capitolului II în valoare de 146 344 644,50 EUR sunt alocate facilității menționate la articolul 1 al patrulea paragraf în vederea dezvoltării unor instrumente de finanțare adecvate în colaborare cu instituții financiare, pentru a da un impuls semnificativ proiectelor în materie de eficiență energetică și celor de exploatare a surselor regenerabile de energie. (2) Facilitatea este pusă în aplicare în conformitate cu anexa II. Articolul 23 alineatul (1) nu se aplică facilității.

(3) Expunerea la riscuri a Uniunii în raport cu facilitatea, inclusiv comisioanele de administrare și alte costuri eligibile, este limitată la valoarea contribuției Uniunii la respectiva facilitate menționată la alineatul (1) și nu se angajează nicio garanție suplimentară asupra bugetului general al Uniunii.”
4. Articolul 22 se elimină.
5. Articolul 23 se modifică după cum urmează: (a) Alineatul (2) se înlocuiește cu următorul text:

„(2) Asistența PEER acoperă numai cheltuielile legate de proiect care sunt suportate de beneficiari și, în ceea ce privește proiectele finanțate în temeiul articolului 9, și cheltuielile suportate de părțile terțe responsabile de punerea în aplicare a unui proiect. Cheltuielile efectuate în temeiul capitolului II pot fi eligibile începând cu 13 iulie 2009.”
(b) Se introduce următorul alineat:
„(2a) Asistența financiară acordată în temeiul capitolului IIa acoperă cheltuielile legate de proiecte de investiții și de asistența tehnică acordată pentru proiecte în materie de eficiență energetică și de energie din surse regenerabile care au fost efectuate de beneficiarii prezentați în anexa II partea A punctul 3. Aceste cheltuieli pot fi eligibile începând cu 1 ianuarie 2011.”

6. Articolul 27 se modifică după cum urmează: (a) Se introduce următorul alineat:

„(1a) Până la 30 iunie 2013, Comisia prezintă Parlamentului European și Consiliului un raport intermediar de evaluare referitor la măsurile adoptate în temeiul capitolului IIa, evidențiind în special următoarele:
(a) eficiența din punctul de vedere al costurilor, efectul de levier și valoarea adăugată demonstrată de facilitate;
(b) dovada unei bune gestionări financiare;
(c) măsura în care facilitatea a realizat obiectivele stabilite în prezentul regulament;
(d) măsura în care este nevoie de susținere permanentă în cadrul facilității pentru proiecte legate de eficiența energetică și de energia din surse regenerabile. Raportul intermediar de evaluare este însoțit, dacă este cazul și, în special, dacă evaluarea Comisiei privind măsurile luate în temeiul capitolului IIa este pozitivă, de o propunere legislativă de continuare a utilizării facilității.”

(b) Alineatul (3) se înlocuiește cu următorul text:
„(3) Comisia prezintă Parlamentului European, Consiliului, Comitetului Economic și Social European și Comitetului Regiunilor un raport de evaluare referitor la rezultatele obținute de PEER și în conformitate cu articolul 27 alineatul (4) din regulamentul financiar.”
7. La articolul 28 se adaugă următorul paragraf, după cum urmează:
„Raportul include informații referitoare la toate costurile generale legate de crearea și de punerea în aplicare a facilității create în temeiul capitolului IIa.”
8. Anexa devine „anexa I” și se adaugă următoarea anexă, după cum urmează:
„ANEXA II FACILITATEA DE FINANȚARE A. Punerea în aplicare a facilității de finanțare pentru proiecte în domeniul energiei durabile 1. Domeniul de aplicare al facilității Facilitatea de finan
Facilitatea este utilizat
(a) proiecte pentru cl
(b) investi
(c) surse de energie regenerabile descentralizate
(d) microgenerarea din surse regenerabile de energie;
(e) transportul urban nepoluant, care contribuie la cre
(f) infrastructurile locale, inclusiv iluminatul eficient al infrastructurilor publice exterioare, cum ar fi iluminatul stradal, solu
(g) tehnologii în materie de eficien
Facilitatea poate fi, de asemenea, utilizat
2.
țare (denumită în continuare «facilitatea») este folosită pentru dezvoltarea unor proiecte în materie de economisire a energiei, de eficiență energetică și de energie din surse regenerabile și înlesnește finanțarea investițiilor în aceste domenii efectuate de către autoritățile publice locale, regionale și, în cazuri justificate în mod corespunzător, de autoritățile naționale. Facilitatea este pusă în aplicare în conformitate cu dispozițiile privind delegarea sarcinilor de execuție a bugetului prevăzute de regulamentul financiar și normele sale de aplicare. ă pentru proiecte în domeniul energiei durabile, în special în mediul urban. Printre acestea se numără, în special, proiecte legate de: ădiri publice și private care cuprind soluții pentru eficiență energetică și/sau energie din surse regenerabile, inclusiv cele care se bazează pe utilizarea tehnologiilor informației și comunicațiilor (TIC); ții în producția combinată de energie termică și electrică (PCCE), inclusiv microcogenerarea, și în rețele urbane de încălzire/răcire cu un mare randament energetic, în special din surse regenerabile de energie; și integrate în mediul local și includerea acestora în rețelele de electricitate; șterea eficienței energetice și la integrarea surselor de energie regenerabile, accentul punându-se pe transportul în comun, pe vehiculele electrice și pe cele alimentate cu hidrogen și pe reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră; ții de stocare a energiei electrice, contoarele și rețelele inteligente, care utilizează la maximum TIC; ță energetică și de energie din surse regenerabile cu potențial de inovare și economic care utilizează cele mai bune proceduri existente. ă pentru a stimula, pentru a oferi asistență tehnică și pentru a sensibiliza autoritățile locale, regionale și naționale pentru a asigura utilizarea optimă a fondurilor structurale și de coeziune, în special în domeniul eficienței energetice și în cel al îmbunătățirii energiei regenerabile în locuințe și în alte tipuri de clădiri. Facilitatea susține proiectele de investiții care demonstrează viabilitate economică și financiară pentru a refinanța investițiile alocate prin facilitate și pentru a atrage investiții publice și private. Prin urmare, facilitatea poate, între altele, include constituirea de provizioane și alocarea de capital pentru împrumuturi, garanții, capital propriu și alte produse financiare. De asemenea, un procent de până la 15 % din fondurile menționate la articolul 21a poate fi folosit pentru acordarea de asistență tehnică autorităților locale, regionale sau naționale în ceea ce privește inițierea unor proiecte în materie de eficiență energetică și de energie din surse regenerabile, precum și faza inițială de folosire a tehnologiei legate de acestea. Sinergii Cu ocazia acord
3.
ării asistenței financiare sau tehnice, să acordă atenție și sinergiilor cu alte resurse financiare disponibile în statele membre, precum fondurile structurale și de coeziune și facilitatea ELENA, pentru a evita suprapunerile cu alte instrumente. Beneficiari Cele care vor beneficia de facilitate sunt autoritățile publice, de preferință cele de la nivel local și regional, și organismele publice sau private care acționează în numele autorităților publice respective.RO L 346/8 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene 30.12.2010B. Cooperarea cu intermediarii financiari 1. Selecția și cerințele generale, inclusiv costurile Facilitatea este creat
Comisia se asigur
Contribu
Intermediarii financiari respect
Clauzele
2.
ă în colaborare cu unul sau mai mulți intermediari financiari și este deschisă spre participare investitorilor adecvați. Selecția intermediarilor financiari se face pe baza capacității demonstrate a acestora de a utiliza fondurile în modul cel mai eficient și util, conform normelor și criteriilor stabilite în prezenta anexă. ă că totalul costurilor generale legate de crearea și de punerea în aplicare a facilității, inclusiv comisioanele de administrare și alte costuri eligibile percepute de intermediarii financiari, este cât mai limitat, în conformitate cu cele mai bune practici pentru instrumente similare și păstrând nivelul de calitate necesar pentru această facilitate. ția Uniunii la facilitate este pusă în aplicare de Comisie în conformitate cu dispozițiile de la articolul 53 și de la articolul 54 din regulamentul financiar. ă cerințele aplicabile privind delegarea sarcinilor de execuție a bugetului prevăzute de regulamentul financiar și normele sale de aplicare, în special în ceea ce privește normele de achiziție, controlul intern, contabilitatea și auditul extern. Acestor intermediari financiari nu li se pun la dispoziție alte fonduri în afara celor pentru comisioanele de administrare sau pentru costurile legate de crearea și de punerea în aplicare a facilității. și condițiile specifice ale creării facilității și condițiile-cadru ale acesteia, inclusiv în materie de monitorizare și control, sunt prevăzute în unul sau mai multe acorduri dintre Comisie și intermediarii financiari. Disponibilitatea informațiilor Facilitatea public
C.
ă online toate informațiile referitoare la gestionarea programelor care sunt relevante pentru părțile interesate. Printre acestea se numără mai ales procedurile de participare, informațiile privind cele mai bune practici și un rezumat al proiectelor și al rapoartelor. Condiții de finanțare și criterii de eligibilitate și de selecție 1. Domeniul de aplicare al finanțării În conformitate cu prezenta anex
(a) unor proiecte de investi
(b) a asisten
2.
ă, facilitatea se limitează la finanțarea: ții care are au un impact rapid, măsurabil și substanțial asupra redresării economice în Uniune, asupra creșterii securității energetice și asupra reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră; și ței tehnice acordate pentru proiecte în materie de eficiență energetică și de energie din surse regenerabile. Factorii de care trebuie să se țină cont În ceea ce prive
În leg
3.
ște selectarea proiectelor, o atenție deosebită se acordă echilibrului geografic. ătură cu finanțarea proiectelor de investiții, se acordă atenția cuvenită creării unui efect de levier important între investițiile totale și finanțarea din partea Uniunii pentru ca aceste investiții să fie semnificative la nivelul Uniunii. Cu toate acestea, efectul de levier poate fi diferit pentru fiecare proiect de investiții în parte, în funcție de o serie de factori, precum dimensiunea reală a unui proiect și tipul acestuia, și de condițiile la nivel local, inclusiv importanța și capacitățile financiare ale beneficiarului. Condițiile accesului la finanțare în cadrul facilității al autorităților publice Autorit
(a)
ățile publice care solicită finanțare pentru proiecte de investiții sau asistență tehnică pentru proiecte în materie de eficiență energetică și de energie din surse regenerabile respectă următoarele condiții: și-au luat angajamentul politic, sau urmează să o facă, de a combate schimbările climatice, acolo unde este cazul incluzând obiective concrete, de exemplu în legătură cu creșterea eficienței energetice și/sau utilizarea energiei din surse regenerabile;RO 30.12.2010 Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 346/9(b) ori depun eforturi în vederea elabor
(c) sunt de acord s
4.
ării unor strategii multianuale pentru a combate schimbările climatice și, dacă e cazul, pentru a-și atinge obiectivele, ori participă la o strategie multianuală la nivel local, regional sau național de combatere a schimbărilor climatice; ă răspundă în fața opiniei publice pentru progresele înregistrate în strategia lor globală. Eligibilitatea și criteriile de selecție pentru proiectele de investiții finanțate în cadrul facilității Proiectele de investi
(a) caracterul viabil
(b) caracterul viabil al finan
(c) echilibrul geografic dintre toate proiectele la care se refer
(d) maturitatea, definit
(e) m
(f) m
(g) impactul socioeconomic cuantificat;
(h) impactul asupra mediului, cuantificat.
5.
ții finanțate în cadrul facilității îndeplinesc următoarele criterii de eligibilitate și de selecție: și adecvat din punct de vedere tehnic al abordării; țării și eficiența acesteia din punctul de vedere al costurilor pentru întreaga fază investițională a măsurii; ă prezentul regulament; ă prin atingerea stadiului de investiții și efectuarea unor cheltuieli de capital substanțiale cât mai repede posibil; ăsura în care lipsa accesului la finanțare întârzie punerea în aplicare a măsurii; ăsura în care alocarea de fonduri în cadrul facilității va stimula finanțarea publică și privată; Eligibilitatea și criteriile de selecție pentru proiectele de asistență tehnică finanțate în cadrul facilității Proiectele de asistență tehnică finanțate în cadrul facilității respectă criteriile de eligibilitate și de selecție menționate la punctul 4 literele (a), (c), (e), (f) și (g).” Articolul 2 Intrarea în vigoare Prezentul regulament intr
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale
ă în vigoare la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. și se aplică direct în toate statele membre.
Adoptat la Strasbourg, 15 decembrie 2010.
Pentru Parlamentul European Pre
Pentru Consiliu Președintele O. CHASTEL
ședintele J. BUZEK
(b) Se adaugă următorul alineat după cum urmează:
(13) Dată fiind necesitatea urgentă de a soluționa criza economică, prezentul regulament ar trebui să intre în vigoare imediat după publicare,
(7) În conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 663/2009, proiectele de investiții ar trebui finanțate din facilitate numai dacă au un impact rapid, măsurabil și substanțial asupra redresării economice în Uniune, asupra creșterii securității energetice și asupra reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră. Aceste proiecte de investiții contribuie la o creștere ecologică, la dezvoltarea unei economii competitive, conectate, durabile și ecologice, cât și la protecția locurilor de muncă, crearea de locuri de muncă și combaterea schimbărilor climatice, în conformitate cu obiectivele „Europa 2020”.
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu