sâmbătă, 5 martie 2011

SI INFLUENłA SAłIEI EUROPENEăŃi
- Obiectivele Tratatului
2. Structura Tratatului
3. Inova
Ńii – prezentare succintă si temei juridic
4. Institu
Ńiile Uniunii Europene:
- prezentare institu
- temei juridic conform Tratatului de la Lisabona
- considera
ŃieŃii succinte privind schimbările introduse
5. Competen
Ńe si proces decizional
- competen
- votul cu majoritate calificat
Ńeă
6. Rolul Parlamentelor Na
7. Politicile UE
Ńionale
- noi introduceri
- temei juridic politici;
- schi
si consacrări juridiceŃă politici in mare;
8. UE
si politica externă
- generalit
- temei juridic
ăŃi
2
1. Generalit
ăŃi
Tratatul de la Lisabona
destinat s
prin referendum, de c
modificare a Tratatului privind Uniunea European
Europene
Tratatul a fost semnat la 13 decembrie 2007
nr.13/2008), aceasta fiind al patrulea stat membru al Uniunii Europene care a încheiat procedura de
ratificare parlamentar
Dup
actorilor politici, documentul a intrat în vigoare la 01 decembrie 2009, fiind menit s
r
pentru cet
Potrivit prevederilor art.1 alin.(4) din acest Tratat
- formarea unei Uniuni mai democratice
- crearea unei Uniuni mai eficiente, cu metode de lucru
institu
bine în domenii de prioritate major
- construirea unei Europe a drepturilor, libert
, cunoscut în faza de proiect sub numele de Tratatul de Reformă este un tratată înlocuiască tratatul constituŃional european, proiect abandonat ca urmare a respingerii,ătre Olanda si FranŃa. Denumirea sa oficială este Tratatul de la Lisabona deă si a Tratatului de instituire a ComunităŃii.si ratificat de România în anul 2008 (prin Legeaă, după finalizarea acestui proces în Ungaria, Slovenia si Malta.ă ratificarea celorlalte state membre, rezultat al voinŃei comune si a demersurilor conjugate aleă asigureăspunsul Uniunii Europene la noile provocări globale si la problemele care contează cel mai multăŃeni, aducând Europa mai aproape de acestia1.2, obiectivele acestuia urmăresc:si mai transparente;si reguli de vot simplificate, cuŃii moderne pentru o Uniune Europeană cu 27 de membri, capabilă să acŃioneze maiă;ăŃii, solidarităŃii si siguranŃei, care promovează
valorile Uniunii, introduce Carta Drepturilor Fundamentale în dreptul primar european,
prevede noi mecanisme de solidaritate
europeni;
- promovarea Europei ca actor pe scena interna
si asigură o mai bună protecŃie a cetăŃenilorŃională – instrumentele de politică externă
de care dispune Europa vor fi regrupate atât în ceea ce prive
adoptarea noilor politici;
Din analiza obiectivelor Tratatului, rezult
stabilit ca obiectiv protec
reprezint
economic.
De asemenea, prin utilizarea termenului
demnit
ste elaborarea, cât siă faptul că, pentru prima oară, Uniunea Europeană si-aŃia cetăŃenilor faŃă de efectele globalizării3, iar competitivitatea nu maiă un obiectiv în sine, ci devine un instrument în strategiile de dezvoltare ale mediuluivalori: „Uniunea se întemeiază pe valorile respectăriiăŃii umane, libertăŃii, democraŃiei, egalităŃii, statului de drept” în locul termenului principii
(preambulul Tratatului privind Uniunea European
obiectivelor Uniunii, aceasta conturându-se atât din punctul de vedere al nuan
acestora în raport cu drepturile omului, cât si în context global, în raport cu dreptul interna
Accentul se mut
astfel, noua viziune asupra construc
Orientarea spre cet
dore
în Uniune, cât
reprezentare.
Astfel, se poate considera c
ă), este oferită o viziune mai largă asupraŃării si al precizieiŃional4.ă de pe componenta economică si socială pe valori, pace si bunăstare, reprezentând,Ńiei europene a statelor membre semnatare.ăŃeni este o constantă a modificărilor introduse de Tratatul de la Lisabona, careste să dea Uniunii legitimitatea democratică, asa cum reiese atât din rolul parlamentelor naŃionalesi din rolul sporit al Parlamentului European si din legătura dintre cele două nivele deă Tratatul de la Lisabona constituie fundamentul noilor dimensiuni
1
participa la via
cet
Art.10 din Tratatul privind Uniunea Europeană (modificat prin Tratatul de la Lisabona) „Orice cetăŃean are dreptul de aŃa democratică a Uniunii. Deciziile se iau în mod deschis si la un nivel cât mai apropiat posibil deăŃean”.
2
Tratatul de la Lisabona, http://eur-lex.europa.eu/JOHtml.do?uri=OJ:C:2007:306:SOM:RO:HTML
3
Art.1 alin.(4) din Tratatul de la Lisabona
4
Institutul European din România – „Glosar privind Tratatul de la Lisabona”, 2009;
3
europene, de natur
interes pentru to
continuând cu cele privind mediul
ă să conducă la cresterea semnificativă a eficienŃei abordării problematicilor deŃi cetăŃenii, începând de la dimensiunea socio-economică a Strategiei Lisabona sisi energia, terorismul internaŃional, crima organizată
transfrontalier
interna
O dat
ă, azilul si imigraŃia, precum si la cresterea influenŃei Uniunii Europene ca actorŃional major, în contextul globalizării.ă cu intrarea sa în vigoare, prin elementele de inovaŃie aduse, Tratatul contribuie, într-o măsură
semnificativ
consolidarea rolului de actor interna
importan
implic
ă, la întărirea legitimităŃii democratice a Uniunii si a procesului decizional european, laŃional, parlamentele naŃionale devenind, la rândul lor, actoriŃi pentru consolidarea construcŃiei comunitare, iar cetăŃenilor oferindu-li-se posibilitateaării în deciziile care îi privesc.
2. Structura Tratatului de la Lisabona
Tratatul con
declara
A
intrarea sa în vigoare (01 decembrie 2009), cele dou
Uniunea European
Europene
Declara
Tratatul de instituire a Comunit
Europene
Cu titlu separat va fi men
Ca
numeroase paragrafe) cuprind substan
Ńine un preambul, sapte articole, două serii de protocoale, o anexă, actul final si 65 deŃii cu privire la dispoziŃiile tratatelor.sa cum s-a menŃionat, Tratatul de la Lisabona este un tratat de amendare a tratatelor existente. Laă tratate majore ale Uniunii: Tratatul privindă (TUE, Maastricht, 1992), precum si Tratatul de instituire a ComunităŃii(Roma, 1957) au fost amendate potrivit prevederilor incidente. O serie de Protocoale si deŃii sunt anexate Tratatului.ăŃii Europene a fost redenumit Tratatul privind funcŃionarea Uniunii(TFUE).Ńinut Tratatul privind Comunitatea Energiei Atomice Europene (Euratom).si structură, Tratatul de la Lisabona are 7 articole, dintre care primele două (alcătuite dinŃa propriu-zisă, în vreme ce ultimele cinci formulează
dispozi
Articolul 1 modific
cooperarea consolidat
al Uniunii
Astfel, TUE amendat cuprinde un preambul
Ńiile finale.ă TUE (Maastricht 1992, cu modificările ulterioare) în ceea ce priveste instituŃiile,ă, politica externă si de securitate, politica de apărare, si reflectă cadrul generalsi principiile sale.si este structurat în sase părŃi:
Titlul I: - DispoziŃiile comune;
Titlul II: - DispoziŃiile privind principiile democratice;
Titlul III: DispoziŃiile privind instituŃiile;
Titlul IV: DispoziŃiile privind formele de cooperare consolidată;
privind politica extern
Titlul V: DispoziŃiile generale privind acŃiunea externă a Uniunii si dispoziŃiile specificeă si de securitate comună;
Articolul 2 modific
regulile
Titlul VI: DispoziŃiile finale.ă TCE (Roma 1957, iniŃial TCEE) si îl transformă în TFUE. Acesta cuprindesi modalităŃile concrete de funcŃionare a Uniunii Europene, transpunând în practică
elementele de principiu descrise în cadrul TUE.
De asemenea, TFUE va detalia politicile Uniunii, cu excep
comun
Ńia politicii externe si de securitateă. Structura acestuia, în versiunea consolidată, este următoarea:
Partea I: - Principiile (art. 1 - 17);
Partea a doua: - Nediscriminarea si cetăŃenia UE (art. 18-25);
Partea a treia: - Politicile si acŃiunile interne ale Uniunii (art. 26 - 197);
Partea a patra: - Asocierea Ńărilor si teritoriilor de peste mări (art. 198 - 204);
Partea a cincea: - AcŃiunea externă a Uniunii (art. 205 - 222);
Partea a sasea: - DispoziŃii instituŃionale si financiare (art. 223 - 334);
Partea a saptea: - DispoziŃii generale si finale (art. 335 - 358).
4
3. Inova
Ńii introduse de Tratatul de la Lisabona
A
noile provoc
acest Tratat sunt esen
institu
promovarea politicilor comune
Printre principalele
sa cum s-a menŃionat, Tratatul de la Lisabona este menit să asigure răspunsul Uniunii Europene laări globale, precum si la problemele cu care se confruntă cetăŃenii. InovaŃiile aduse prinŃiale în ceea ce priveste funcŃionarea eficientă a Uniuni, prin noile aranjamenteŃionale si mecanisme de lucru, astfel încât Uniunea să devină mai eficientă în luarea deciziilor,si reprezentarea externă.inovaŃii se numără:
1.
Pân
juridic
Dobândirea personalit
dimensiune juridic
interna
interna
Acordarea personalităŃii juridice unice Uniunii Europene (art.47 din TUE5)ă la intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona, Uniunea Europeană nu dispunea de personalitateă, aceasta fiind mai mult un concept politic decât unul juridic.ăŃii juridice prin efectul Tratatului de la Lisabona, care conferă Uniunii oă alături de cea politică, reprezintă o premisă a cresterii rolului său pe planŃional, inclusiv a capacităŃii sale de reprezentare individuală în organizaŃii si conferinŃeŃionale, Uniunea acŃionând, astfel, ca o singură entitate
2.
Presedintele Consiliului European (art.15 din TUE)
În domeniul Consiliului European, pe lâng
importante nout
Consiliului European.
Acesta este ales de Consiliul European pentru un mandat de doi ani
reînnoirii o singur
European
Pre
Uniunii în probleme privind politica extern
Înaltului Reprezentant a Uniunii pentru afaceri externe
Prin crearea sa, acest post ofer
timp
ă consacrarea instituŃională a acestuia, una dintre celeăŃi aduse de Tratatul de la Lisabona a fost înfiinŃarea postului de Presedinte alsi jumătate, cu posibilitateaă dată, si are rolul de a asigura pregătirea si continuitatea lucrărilor Consiliuluisi de a găsi soluŃii care să conducă la obŃinerea consensului.sedintele Consiliului European asigură, la nivelul său si în această calitate, reprezentarea externă aă si de securitate comună, fără a aduce atingere atribuŃiilorsi politica de securitate.ă continuitate de acŃiune la nivelul Consiliului European, având în acelasisi o semnificaŃie simbolică de stabilitate a acestui post.
3.
Comun
pentru afaceri externe si politica de securitate
Asigurarea coerenŃei pe plan extern prin redimensionarea Politicii Externe si de Securitateă (prevederile Titlului V din TUE) si înfiinŃarea postului de Înalt Reprezentant al Uniunii(art.18 din TUE).
Prin Tratatul de la Lisabona este introdus
interesate în domeniul de securitate
asigurate vizibilitatea
Reprezentant al Uniunii pentru Afaceri Externe si Politica de securitate
Înaltul Reprezentant are o dubl
politic
externe. Responsabil pentru elaborarea politicii externe
Reprezentant prezideaz
Afacerilor Externe”).
Totodat
În plus, el reprezint
asistat de un
ă posibilitatea unei cooperări mai strânse între statele membresi apărare (cooperarea structurată permanentă). De asemenea, suntsi coerenta acŃiunii europene în aceste domenii, prin înfiinŃarea postului de Înalt.ă misiune: pe de o parte, este împuternicitul Consiliului pe probleme deă externă si de securitate comună, iar pe de altă parte, este comisar european pentru relaŃiisi a politicii de apărare comună, Înaltulă reuniunile periodice ale ministrilor de externe ai statelor membre („Consiliulă, Înaltul Reprezentant este si vice-presedinte al Comisiei Europene.ă politica externă si de securitate comună a Uniunii pe scena internaŃională, fiindserviciu european pentru acŃiune externă, format din funcŃionari ai Consiliului, Comisiei
s
i serviciilor diplomatice naŃionale.
4.
decizional european).
Conform dispozi
la nivel legislativ, bugetar
Cresterea rolului Parlamentului European (art.14 din TUE si alte dispoziŃii privind procesulŃiilor Tratatului de la Lisabona, Parlamentul European dobândeste competenŃe sporitesi în materie de acorduri internaŃionale.
5
Asa cum a fost modificat prin Tratatul de la Lisabona
5
La nivel legislativ, este extins dreptul de co-decizie al Parlamentului la mai multe domenii ca justi
imigrarea ilegal
politica agricol
La nivel bugetar, Parlamentul European aprob
cheltuielile obligatorii
multianual.
Parlamentul European urmeaz
referitoare la aspectele ce
Practic, Parlamentul European devine co-legislator în cvasitotalitatea domeniilor de competen
Procedura co-deciziei, prin care statele membre (Consiliul)
europeni (Parlamentul) iau decizii de pe pozi
De asemenea, Parlamentul va alege în mod direct Pre
Consiliului European.
Consolidarea rolului Parlamentului European în sistemul institu
reprezentativit
democratic
Ńia,ă, cooperarea judiciară în materie penală, cooperarea poliŃienească, politica comercială,ă etc.ă bugetul general anual (nu se mai face distincŃie întresi cele neobligatorii) si stabileste, împreună cu Consiliul, cadrul financiară să-si dea avizul conform asupra tuturor acordurilor internaŃionaleŃin de competenŃele sale.Ńă.si reprezentanŃii direcŃi ai cetăŃenilorŃii de egalitate, devine procedura ordinară.sedintele Comisiei, pe baza propunerilorŃional european înseamnă crestereaăŃii cetăŃenilor statelor membre la procesul decizional, întărindu-se, astfel, legitimitateaă a Uniunii.
5.
Cresterea rolului parlamentelor naŃionale (art.12 din TUE si alte dispoziŃii specifice6)
Unul dintre obiectivele Tratatului de la Lisabona este consolidarea legitimit
În rela
contribui în mod activ la buna func
ăŃii democratice a Uniunii.Ńie directă cu acest obiectiv, Tratatul oferă parlamentelor naŃionale modalităŃi concrete de aŃionare a Uniunii:
-
Uniunii, nu doar prin intermediul executivelor na
primirea informaŃiilor relevante si a proiectelor de acte normative direct de la instituŃiileŃionale;
-
verificarea respectării principiului subsidiarităŃii de către proiectele noilor acte normative;
-
implicare în procedura revizuirii tratatelor;
-
notificarea cu privire la solicitările statelor terŃe de a deveni membrii UE (art. 49 TUE);
-
din alte state membre.
cooperarea interparlamentară atât cu Parlamentul European, cât si cu parlamentele naŃionale
(pentru detalii, a se vedea infra, sec
Ńiunea “Rolul Parlamentelor naŃionale”).
6.
IniŃiativa cetăŃenească (art.11 alin.4 din TUE)
Introdus
resortisan
s
Pentru prima oar
direct de ini
solicitarea unui num
Astfel, aceast
procesul decizional comunitar, accentuând legitimitatea democratic
Condi
adoptat de c
ă de Tratatul de la Lisabona, iniŃiativa cetăŃenilor permite ca un milion de cetăŃeni,Ńi ai unui număr semnificativ de state membre, să solicite în mod direct Comisiei Europeneă prezinte o iniŃiativă de interes pentru ei într-un domeniu de competenŃă a Uniunii.ă în istoria Uniunii Europene, cetăŃenii statelor membre vor beneficia de dreptulŃiativă legislativă comunitară; în mod similar cu sistemele constituŃionale naŃionale, laăr de cetăŃeni, Comisia Europeană iniŃiază un proiect legislativ.ă iniŃiativă reprezintă prima manifestare formală a dreptului cetăŃenilor de a lua parte laă a UE.Ńiile si procedurile de exercitare a iniŃiativei cetăŃenilor vor fi stabilite printr-un regulamentătre Parlamentul European si Consiliu, pe baza propunerii Comisiei Europene7.
7.
Tratatul de la Lisabona aduce dou
for
RelaŃia dintre Uniunea Europeană si drepturile omului (art.6 din TUE)ă inovaŃii extrem de importante în acest domeniu, una referindu-se laŃa juridică a Cartei Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, iar cealaltă la relaŃia Uniunii cu
Conven
Carta
Ńia europeană pentru apărarea drepturilor omului si a libertăŃilor fundamentale (CEDO).este un adevărat compendiu al drepturilor de care beneficiază cetăŃenii faŃă de legislaŃia
6
principiilor subsidiarit
Protocolul nr.1 privind rolul Parlamentelor naŃionale în Uniunea Europeană., Protocolul nr.2 privind aplicareaăŃii si proporŃionalităŃii;
7
2009 prin care se solicit
privind punerea în aplicare a ini
Cf.art.24 din Tratatul privind FuncŃionarea Uniunii Europene (TFUE) si RezoluŃiei Parlamentului European din 7 maiă Comisiei să prezinte o propunere de regulament al Parlamentului European si al ConsiliuluiŃiativei cetăŃenesti -P6_TA(2009)0389
6
european
dreptul la libertate, respectul vie
egalitatea între sexe, diversitatea cultural
aplicate întreprinderilor etc.
În
cu caracter personal, bioetica
eliminarea discrimin
Consacrând faptul c
Tratelor, Tratatul de la Lisabona arat
document, reiterând
Totu
În acela
document.
Tratatul de la Lisabona prevede ca Uniunea European
ap
sunt definite în tratate, nu sunt modificate prin aceast
Lisabona
leg
conserva caracteristicile specifice ale Uniunii
modalit
mecanismelor necesare pentru a garanta c
corect îndreptate împotriva statelor membre sau, dup
atingere prevederii TFUE, potrivit c
interpretarea sau aplicarea tratatelor altui mod de solu
Art.6 alin.3 din TUE statueaz
european
tradi
Totodat
recunosc drepturile copilului ca valoare a Uniunii de sine-st
nivel comunitar, mini-cet
asum
ă, precum dreptul la integritate, interdicŃia torturii sau a tratamentelor inumane sau degradante,Ńii private si familiale, dreptul la educaŃie, dreptul de proprietate, nondiscriminarea,ă, lingvistică si religioasă, drepturi socialeCartă sunt introduse si alte drepturi suplimentare, care nu apăreau în CEDO precum protecŃia datelorsi dreptul la o bună administrare. Carta reafirmă măsuri importante vizândării pe motiv de sex, rasă si origine etnică.ă dispoziŃiile cuprinse în Cartă urmează să aibă aceeasi valoare juridică cu cea aă că Uniunea recunoaste drepturile si libertăŃile prevăzute în acestsi întărind legitimitatea democratică a acesteia.si, dispoziŃiile Cartei nu extind competenŃele Uniunii, astfel cum au fost acestea definite în tratate.si timp, Marea Britanie, Polonia si Republica Cehă au obŃinut derogări de la aplicarea acestuiă să adere la ConvenŃia europeană pentruărarea drepturilor omului si a libertăŃilor fundamentale (CEDO). CompetenŃele Uniunii, astfel cumă aderare. Protocolul nr. 8 la Tratatul de la, cu privire la art. 6 alin. 2 din TUE, circumstanŃiază condiŃiile care vor fi avute în vedere înătură cu viitorul Acord privind aderarea UE la CEDO: acesta va trebui să reflecte necesitatea de asi ale dreptului acesteia, îndeosebi în privinŃaăŃilor specifice ale eventualei participări la autorităŃile de control ale CEDO, precum si aă acŃiunile statelor nemembre UE si cele individuale suntă caz, împotriva UE. Acest acord nu aduceăreia statele membre nu pot supune un diferend privindŃionare decât celor prevăzute de acestea.ă că drepturile fundamentale, astfel cum sunt garantate prin ConvenŃiaă pentru apărarea drepturilor omului si a libertăŃilor fundamentale si astfel cum rezultă dinŃiile constituŃionale comune statelor membre, constituie principii generale ale dreptului Uniunii.ă, prin Tratatul de la Lisabona, ca urmare a acordării forŃei juridice obligatorii Cartei, seătătoare, astfel încât acestia nu mai sunt, laăŃeni cu mini-drepturi, ci devin cetăŃeni cu drepturi depline ai Uniunii, care îsiă, astfel, responsabilitatea protecŃiei lor si a promovării drepturilor specifice.
8.
O inova
nivelul Consiliului Uniunii Europene, în sensul introducerii
alin.3
calificat
În practic
extins la numeroase domenii de ac
Aceast
concrete la nivelul cet
Simplificarea procesului decizional europeanŃie deosebită adusă de Tratatul de la Lisabona se referă la problematica luării deciziilor lavotului cu majoritate calificată (art.16si 4 din TUE), ca regulă generală de vot în Consiliu. Astfel, Consiliul va decide cu majoritateă, cu excepŃia cazurilor în care tratatele prevăd o altă procedură.ă, odată cu intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona, votul cu majoritate calificată va fiŃiune.ă inovaŃie are ca obiectiv simplificarea si eficientizarea procesul legislativ european, cu rezultateăŃenilor europeni.
9.
CompetenŃele Uniunii Europene (art.4 si 5 din TUE, art.3-6 TFUE)
Tratatul de la Lisabona clarific
acestora (exclusive, partajate
competen
Totodat
competen
TUE), restul competen
Uniunii (art.48 alin.2 din TUE).
ă tipurile de competenŃe ale Uniunii, stabilind în mod expres tipurilesi de sprijin) si prevăzând si o listă a domeniilor care fac obiectulŃelor.ă, Tratatul prevede, pentru prima dată în mod expres, că Uniunea poate exercita numai aceleŃe care îi sunt atribuite de statele membre (principiul atribuirii de competenŃe – art.4 si 5 dinŃelor rămânând statelor membre, care pot decide chiar reducerea competenŃelor
10.
materie penal
libertate, securitate
DispariŃia structurii pe piloni a UE: fostul Pilon III – Cooperarea poliŃienească si judiciară înă este acum complet „comunitarizat" (dispoziŃiile Titlului V – „SpaŃiul desi justiŃie” din TUE, Partea a treia – Politicile si acŃiunile interne ale
7
Uniunii)
Tratatul de la Lisabona define
respectarea drepturilor fundamentale
membre
În acest sens, Uniunea dezvolt
exterioare, adopt
cooperarea între autorit
Uniunea European
apropierea legisla
Cooperarea poli
privind vizele, azilul
Tratatul de la Lisabona extinde votul cu majoritate calificat
unanimit
dreptul familiei, cooperarea consolidat
ste Uniunea drept un spaŃiu de libertate, securitate si justiŃie, cusi a diferitelor sisteme de drept si tradiŃii juridice ale statelor(art.67 din TUE).ă politici comune în materie de azil, imigraŃie si control al frontiereloră măsuri pentru prevenirea criminalităŃii de mare amploare si pentru coordonarea siăŃile poliŃienesti si judiciare competente.ă – spaŃiu de justiŃie presupune recunoasterea mutuală a deciziilor jurisdicŃionale,Ńiilor si garantarea accesului la justiŃie.Ńienească si judiciară nu îsi mai păstrează specificitatea, alăturându-se dispoziŃiilorsi imigraŃia, formând unul din capitolele privind politicile interne Uniunii.ă si la acest domeniu, supus anterior reguliiăŃii, fiind prevăzute, totodată, proceduri specifice pentru anumite situaŃii (dreptul de rezidenŃă,ă).
11.
O premier
expresie a viziunii actorilor de decizie europeni, în sensul c
r
Astfel, Uniunea
stat membru face obiectul unui atac terorist, ori al unei catastrofe naturale sau provocate de om.
În acest sens, Uniunea mobilizeaz
puse la dispozi
a) - prevenirea amenin
- protejarea institu
- acordarea de asisten
sale politice, în cazul unui atac terorist;
b) - acordarea de asisten
politice, în cazul unei catastrofe naturale sau provocate de om.
Acordarea de asisten
iar coordonarea r
Modalit
propunerea comun
de securitate, Parlamentul European fiind informat.
Pentru eficientizarea aplic
c
Clauza de solidaritate (art.222 din TFUE)ă adusă de Tratatul de la Lisabona este constituită de introducerea clauzei de solidaritate, caă, în faŃa unor provocări majore, cel mai bunăspuns poate fi dat printr-o cooperare a statelor membre la nivelul comunitar.si statele sale membre acŃionează în comun, în spiritul solidarităŃii, în cazul în care ună toate instrumentele de care dispune, inclusiv mijloacele militareŃie de statele membre, pentru:Ńării teroriste pe teritoriul statelor membre;Ńiilor democratice si a populaŃiei civile de un eventual atac terorist;Ńă unui stat membru pe teritoriul acestuia, la solicitarea autorităŃilorŃă unui stat membru pe teritoriul acestuia, la solicitarea autorităŃilor saleŃă si sprijin se face la cererea statului membru afectat, prin autorităŃile sale politice,ăspunsului statelor membre se face în cadrul Consiliului.ăŃile de punere în aplicare a clauzei de solidaritate vor fi stabilite prin decizie a Consiliului, laă a Comisiei si a Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe si politicaării acestei clauze, Tratatul de la Lisabona prevede evaluarea periodică, deătre Consiliul European, a ameninŃărilor cu care se confruntă Uniunea.
12.
Politica de vecinătate a Uniunii (art.8 din TUE)
Politica European
din 2004, cu scopul de a realiza o zon
Tratatul de la Lisabona confer
din vecin
Uniunii este consacrat
Astfel, potrivit Tratatului, Uniunea dezvolt
unui spa
strânse
Totodat
valorilor Uniunii în statele vecine acesteia, oferindu-le acestora posibilitatea de a avea acces la o parte
din pia
UE
ă de Vecinătate este un instrument dezvoltat de Uniunea Europeană după extindereaă de securitate si stabilitate în jurul graniŃelor Uniunii.ă un cadru juridic stabilirii de relaŃii privilegiate între Uniune si stateleătate. Pentru prima data in istoria construcŃiei europene, importanta relaŃiilor de vecinătate aleă la nivel de Tratat.ă relaŃii privilegiate cu Ńările învecinate, în vederea stabiliriiŃiu de prosperitate si de bună vecinătate, întemeiat pe valorile Uniunii si caracterizat prin relaŃiisi pasnice, bazate pe cooperare.ă, Politica de vecinătate este instrumentul care asigură cooperarea regională si promovareaŃa unică, determinând o integrare economică progresivă si intensificarea cooperării politice întresi aceste state.
13.
Revizuirea tratatelor (art.48 din TUE)
Ini
Ńial, până la intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona, Tratatul privind Uniunea Europeană
prevedea c
ă orice stat membru sau Comisia poate înainta Consiliului propuneri de modificare a
8
tratatelor. Acest lucru deschide calea, în cazul în care Consiliul este de acord, pentru convocarea de
c
necesita acordul unanim al statelor membre, precum
conformitate cu propriile proceduri interne corespunz
tratat.
Prin modificarea adus
distincte:
ătre Presedintele Consiliului a unei ConferinŃe Interguvernamentale (CIG). Modificarea tratatelorsi ratificarea de către toate statele membre, înătoare, înainte de intrarea în vigoare a unui nouă conŃinutului art.48 din TUE, Tratatul de la Lisabona prevede patru proceduri
·
reprezentan
ai Comisiei;
procedura ordinară cu ConvenŃie - presupune convocare unei ConvenŃii, alcătuită dinŃi ai parlamentelor naŃionale, ai guvernelor naŃionale, ai Parlamentului European si
·
European decid c
Conven
procedura ordinară fără ConvenŃie – atunci când Consiliul european împreună cu Parlamentulă, raportat la amploarea amendamentelor, nu este necesară convocarea uneiŃii;
·
domenii/amendamente men
Partea a III-a din TFUE, ceea ce înseamn
referitoare la PESC, ac
procedura de revizuire simplificată – pot face obiectul acestei proceduri anumiteŃionate în mod expres (art. 48 alin. 6, 7 TUE – poate fi inclusă aiciă că nu fac obiectul procedurii simplificate prevederileŃiunea externă a UE, prevederile instituŃionale);
·
anumitor condi
unanimitate
Procedurile simplificate, inclusiv clauzele pasarel
Consiliul european sau în Consiliu. În plus, procedura prev
dreptul familiei fac obiectul unui drept de veto al parlamentelor na
clauzele pasarelă (passerrelles/bridges) - reprezintă prevederi care permit modificareaŃii procedurale, fără amendarea formală a tratatelor; este necesar votul cu8 .ă fac obiectul unui drept de veto al statelor membre înăzută de art. 48 alin.(7) si clauza privindŃionale.
14.
Tratatul de la Lisabona continu
legisla
jurispruden
intermediul deciziilor Cur
PreeminenŃa dreptului comunitară tradiŃia celorlalte tratate modificatoare, respectiv de a transpune înŃia primară principii deja formate si aplicate la nivel comunitar pe cale cutumiară oriŃială. Astfel, principiul supremaŃiei dreptului comunitar, afirmat anterior doar prinŃii de JustiŃie a ComunităŃilor Europene, îsi găseste consacrarea în cadrul unei
Declara
Uniunii Europene, tratatele
dreptul statelor membre, în condi
Ńii9 anexate Tratatului: „…în conformitate cu jurisprudenŃa constantă a CurŃii de JustiŃie asi legislaŃia adoptată de Uniune pe baza tratatelor au prioritate în raport cuŃiile prevăzute de jurisprudenŃa menŃionată”.
15.
Clauza de retragere (art.50 din TUE)
Pân
care un stat poate adera la Uniune, îns
construc
ă la intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona, dreptul comunitar prevedea modalităŃile prină nu si cele prin care ar putea decide să o părăsească. Ori, cumŃia europeană se doreste a fi de natură democratică, posibilitatea de a fi părăsită trebuie lăsată
statelor participante, chiar dac
Tratatul de la Lisabona introduce o clauz
în orice moment posibilitatea de a se retrage din Uniune, „conform cu regulile lor constitu
Statul care dore
Consiliului, Uniunea va negocia
retragere,
în acest sens.
Tratatele înceteaz
sau, în absen
care Consiliul European, în acord cu statul membru în cauz
termen.
Membrul care reprezint
nu particip
ă acest lucru nu s-a întâmplat încă la nivel de stat.ă de retragere voluntară, admiŃând astfel că statele membre auŃionale”.ste să se retragă notifică intenŃia sa Consiliului European, iar în baza orientărilorsi încheia cu statul respectiv un acord care va stabili condiŃiile deŃinând seama si de cadrul viitoarelor relaŃii. TFUE prevede parcurgerea mai multor proceduriă să se aplice statului în cauză de la data intrării în vigoare a acordului de retragereŃa unui astfel de acord, după doi ani de la notificarea menŃionată cu excepŃia cazului înă, hotărăste în unanimitate să proroge acestă în cadrul Consiliului European si al Consiliului statul membru care se retrageă nici la dezbaterile si nici la adoptarea deciziilor Consiliului European si ale Consiliului care
8
(4) TFUE (cooperare judiciar
- ex. art. 31 alin. (3) TUE (PESC), art. 81 alin. (3) TFUE (dreptul familiei), art. 82 alin. (2) lit. d), 83 alin. 1(), 86 alin.ă în materie penală).
9
DeclaraŃia nr.17 cu privire la supremaŃie
9
privesc statul în cauz
Chiar
candidaturii
ă.si în urma retragerii, Tratatul oferă statului respectiv sansa de a reveni în Uniune, prin depunereasi parcurgerea procedurilor specifice necesare (prevăzute de art.49 din TUE).
4. Institu
Ńiile Uniunii Europene
Tratatul de la Lisabona nu schimb
continuare, pe triunghiul Parlament, Consiliu, Comisie. Cu toate acesta, Tratatul introduce câteva
elemente noi menite s
ă fundamental structura instituŃională a Uniunii, care se va baza, înă amelioreze eficienŃa, coerenŃa si transparenŃa instituŃiilor, astfel încât acestea să
poat
Num
Comisia European
ă răspunde mai bine exigenŃelor cetăŃenilor europeni.ărul instituŃiilor se ridică acum la sapte: Parlamentul European, Consiliul European, Consiliul,ă, Curtea Europeană de JustiŃie, Banca Centrală Europeană si Curtea de Conturi 10.
Fiecare institu
procedurile, condi
Ńie acŃionează în limitele atribuŃiilor care îi sunt conferite prin tratate, în conformitate cuŃiile si scopurile prevăzute de acestea, cooperând între ele în mod loial.
1. Parlamentul European
(art.14 din TUE)
Potrivit Tratatului de la Lisabona, Parlamentul European îi reprezint
A
democratic al Uniunii, îndeosebi datorit
ă pe cetăŃenii Uniunii Europene.sa cum s-a menŃionat, Tratatul consolidează rolul Parlamentului European si implicit caracterulă extinderii procedurii co-deciziei (procedura decizională
ordinar
Prin urmare, Parlamentul European devine co-legislator în domenii precum imigra
judiciar
personale sau drepturile de proprietate intelectual
securitatea energetic
De asemenea, Parlamentul cap
dar
Parlamentul European va avea de asemenea un rol sporit în:
ă/comună)11 la noi arii de competenŃa Uniunii.Ńia ilegală, cooperareaă în materie penală, cooperarea poliŃienească, fondurile structurale, transporturi, protecŃia dateloră. Cele mai importante domenii sunt considerateă, precum si politicile comercială si agricolă comună.ătă puterea de a se pronunŃa asupra proiectului de buget multianual al UE,si asupra bugetelor anuale.
-
procedura de revizuire a tratatelor;
-
desemnarea persoanelor pentru poziŃiile decizionale importante ale UE;
-
încheierea acordurilor internaŃionale în general12
s
asociere
i îndeosebi încheierea acordurilor desi a acelor acorduri care au implicaŃii bugetare sau instituŃionale;
-
c
procedura de delegare a competenŃelor de adoptare a actelor fără caracter legislativ deătre Comisia Europeană
13
puteri egale în a decide modalitatea de control al deleg
stabilesc mecanismele de control, de c
legisla
, în cadrul căreia Consiliul si Parlamentul European vor aveaării; de asemenea, aceste instituŃiiătre statele membre, a actelor de implementare aŃiei europene (procedura de comitologie)14;
-
adoptarea acŃiunilor de combatere a discriminării15
s
cet
Potrivit Tratatului de la Lisabona, num
plus Pre
stabilindu-se un prag minim de 6 reprezentan
European va avea competen
i de consolidare a drepturilorăŃenilor Uniunii16 sunt condiŃionate de obŃinerea aprobării Parlamentul European;ărul membrilor Parlamentului European se reduce de la 785 la 750,sedintele. DistribuŃia locurilor se face conform principiului „proporŃionalităŃii degresive",Ńi si unul maxim de 96 reprezentanŃi/stat membru. ConsiliulŃa de a decide asupra modificării componenŃei Parlamentului, prin vot unanim
s
Prin derogare, în perioada 2009-2014, Parlamentul European are 754 de europarlamentari.
i după consultarea acestuia.
10
Art.13 alin.(1) din TUE;
11
art. 294 din TFUE;
12
art. 218 alin.(6) TFUE;
13
Art. 290 din TFUE
14
Art. 291 din TFUE
15
art. 19 TFUE
16
art. 25 TFUE
10
România î
Nisa, pân
pe teritoriul României va fi cel prev
Protocolul privind dispozi
privind func
Atomice.
si păstrează numărul de 33 parlamentari europeni alocat conform prevederilor Tratatului de laă la alegerile europene din 2014, când numărul reprezentanŃilor în Parlamentul European alesiăzut de decizia Consiliului European, adoptată în temeiul art. 2 dinŃiile tranzitorii, anexat la Tratatul privind Uniunea Europeană, la TratatulŃionarea Uniunii Europene si la Tratatul de instituire a ComunităŃii Europene a Energiei
2. Consiliul European
(art.15 din TUE)
Prin Tratatul de la Lisabona, se confirm
european. În acela
ă pentru Consiliul European apartenenŃa la sistemul instituŃionalsi timp, prin tratat este definită si misiunea noii instituŃii, în sensul că aceasta „oferă
Uniunii impulsurile necesare dezvolt
Consiliul European nu exercit
O noutate important
contureaz
Consiliului European era stabilit
Potrivit Tratatului, Consiliul European este compus din
precum
ării acesteia si îi defineste orientările si priorităŃile politice generale”.ă funcŃii legislative.ă în ceea ce priveste Consiliul European este aceea că, prin Tratatul de la Lisabona, seă o reglementare a modului de funcŃionare a acestei instituŃii. Până la Lisabona, funcŃionareaă pe baza normelor cutumiare, apărute si consolidate în timp.sefii de stat sau de guvern ai statelor membre,si din presedintele său17
s
externe
Consiliul European se întrune
ordinea de zi o impune, fiecare membru al Consiliului European poate decide s
i presedintele Comisiei. Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afacerisi politica de securitate18 participă la lucrările Consiliului European.ste de două ori pe semestru la convocarea presedintelui său. Atunci cândă fie asistat de un ministru
s
impune, pre
Consiliul European se pronun
Deciziile Consiliului European referitoare la interesele
extern
regiune, ori pot aborda o anumit
puse la dispozi
i, în ceea ce îl priveste pe presedintele Comisiei, de un membru al Comisiei. Atunci când situaŃia osedintele convoacă o reuniune extraordinară a Consiliului European.Ńă prin consens, cu excepŃia cazului în care prin tratate se dispune altfel.si obiectivele strategice ale Uniunii privesc politicaă si de securitate comună, precum si celelalte domenii ale acŃiunii sale externe, relaŃiile cu o Ńară sauă tematică. Acestea precizează durata lor si mijloacele care urmează a fiŃie de Uniune si de statele membre.19
3. Consiliul
(art.16 din TUE)
Cunoscut mai mult sub denumirea de „Consiliul Uniunii Europene”, aceast
reprezentan
Inova
introducerii votului cu majoritate calificat
ă instituŃie este formată dinŃii guvernelor statelor membre.Ńia adusă Consiliului este reprezentată de modul de desfăsurare a procesului decizional, în sensulă, ca regulă generală
20
Prin derogare de la art.16 alin.(4) din TUE, începând cu 1 ianuarie 2014
stabilite prin
propunerea Comisiei sau a Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe
securitate, majoritatea calificat
reprezentând statele participante, care reunesc cel pu
Începând cu 1 noiembrie 2014
tranzitorii
calificat
cincisprezece dintre ace
Uniunii.
Minoritatea de blocaj trebuie s
de 35% din popula
.si sub rezerva dispoziŃiilorProtocolul privind dispoziŃiile tranzitorii, în cazul în care Consiliul nu hotărăste lasi politica deă se defineste ca fiind egală cu cel puŃin 72% din membrii Consiliului,Ńin 65% din populaŃia Uniunii.si sub rezerva dispoziŃiilor stabilite prin Protocolul privind dispoziŃiile, în cazul în care, în temeiul tratatelor, nu toŃi membrii Consiliului participă la vot, majoritateaă se defineste ca fiind egală cu cel puŃin 55 % din membrii Consiliului, cuprinzând cel puŃinstia si reprezentând state membre care întrunesc cel puŃin 65 % din populaŃiaă cuprindă cel puŃin patru membri ai Consiliului, care reprezintă mai multŃia statelor participante, plus un membru, în caz contrar se consideră a fi întrunită
majoritatea calificat
ă (Compromisul Ioannina)21.
17
A se vedea supra, SecŃiunea 3 pct.2
18
Are si calitatea de vicepresedinte al Comisiei Europene
19
Art.22 din TUE
20
A se vedea supra, SecŃiunea 3 pct.821 Art.16 alin.(4) din TUE, art.238 alin.(3) din TFUE;

TRATATUL DE LA LISABONA
ASUPRA CONSTRUC
1. Generalit

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu